Tematem filmu jest idea i kondycja wyższych uczelni w czasach, gdy edukacja staje się towarem. Nic bardziej nie określa cywilizacji zachodniej, niż uniwersytety i nic nie charakteryzuje naszej epoki lepiej niż chwiejne posady i transformacja instytucji, które wydawały się wieczne. Choć nauczyciele i książki nieraz płonęły na stosach, to z czasem uniwersytety stały się wyspami wolnej myśli, wiedzy i umiejętności, które kształtowały całe społeczeństwa, w efekcie stając się jednym z fundamentów demokracji. Wraz z komercjalizacją i umasowieniem edukacji pojawiły się nowe wyzwania, które dotykają zarówno praktycznych, jak i symbolicznych poziomów funkcjonowania uniwersytetów, od kwestii nauczania i badań, poprzez samorząd, aż po system jako całość. Jak radzą sobie uczelnie, próbując zachować wolność? Jakie konsekwencje pociąga za sobą porażka systemu wyższego nauczania? Czy potrafimy je zidentyfikować i adekwatnie na nie odpowiedzieć?